Long Term workshops 2019-20

What Can Performance Studies Do? | Χριστίνα Μπαναλοπούλου, Daniel Dilliplane

Το “What Can Performance Studies Do?” είναι ένα σεμινάριο έξι εβδομάδων το οποίο συνδυάζει παραστασιακές θεωρίες με σωματικές πρακτικές. Κατα τη διάρκεια του σεμιναρίου   πειραματιστήκαμε με την παράσταση και ως μέσο για την κατανόηση σύστασης κοινωνικών και πολιτικών πραγματικοτήτων αλλά και ως εργαλείο για ενδεχόμενες αναταραχές αυτής της σύστασης. Οι συμμετέχοντες ήρθαν σε επαφή με κείμενα από το πεδίο των Performance Studies, όπως αυτά της Judith Butler, Erin Manning, και José Esteban Muñoz. Επίσης είχαν την ευκαιρία να μάθουν και να εξασκήσουν τεχνικές παράστασης, συμπεριλαμβανομένων τη σωματική πρακτική της Irmgard Bartenieff, το Θέατρο των Καταπιεσμένων του Augusto Boal, το σύστημα κινησιολογίας του Rudolf Laban, και το Interplay των Cynthia Winton-Henry και Phil Porter.

Το σεμινάριο   διερευνήσε  τις πολιτικές διαστάσεις της παράστασης σε τομείς όπως: Φιλοσοφία, Σωματικότητα/Ενσωμάτωση, Φύλο και Σεξουαλικότητα, Πολιτική Οικονομία, Φυλή, και Κοινωνική Αλλαγή. Κάθε τομέας θα συνδυάζει την πρακτική εξερεύνηση του παραστασιακού σώματος με τη μελέτη εννοιολογικών και μεθοδολογικών εργαλείων. Η έμφαση στη δράση του παραστασιακού σώματος ως γνώση θα δώσει χώρο και χρόνο στους συμμετέχοντες να αυτο-κατευθύνουν τα ερευνητικά τους project και να εφαρμόσουν θεωρίες παράστασης στη δημιουργική, πολιτική, και καθημερινή τους ζωή.

 ENG

What Can Performance Studies Do? | Christina Banalopoulou, Daniel Dilliplane

“What Can Performance Studies Do?” is a six-part seminar that combines theory and embodied practice. Throughout the seminar we explore performance as both a means for understanding social and political realities and a tool for engaging and disrupting those realities.  Participants are invited to read and discuss excerpts of performance studies texts, such as those of Judith Butler, Erin Manning, and José Esteban Muñoz. They had the opportunity to learn and practice a variety of performance-based techniques, including Irmgard Bartenieff’s somatic work, Augusto Boal’s Theatre of the Oppressed, Rudolf Laban’s movement analysis and Cynthia Winton-Henry and Phil Porter’s InterPlay.

The seminar explored the political stakes of performance in various dimensions, including: Philosophy, Embodiment, Gender and Sexuality, Political Economy, Race, and Social Change. Each unit will pair embodied performance work with the study of conceptual tools. This action-oriented pedagogy encourages participants to engage in self-directed research and supports the application of performance theory in participants’ creative, political, and everyday lives. 

Τεχνικές του Εαυτού | Ελπίδα Ρίκου (ανθρωπολόγος, εικαστικός)

Πρότζεκτ καλλιτεχνικής έρευνας που επικεντρώνεται στις ψυχοκοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της κατασκευής του «εαυτού» στην καθημερινότητα. Προτείνονται σειρές εργαστηρίων όπου δοκιμάζονται συνδυασμοί θεωρίας και πρακτικής, των εικαστικών τεχνών και των ανθρωπιστικών επιστημών, με στόχο να διευκολύνουν τις/τους συμμετέχουσες/οντες να διαμορφώσουν νέα δικά τους εργαλεία αυτεπίγνωσης και ενδεχομένως αλλαγής.

ENG

Techniques of the Self | Elpida Rikou (anthropologist, visual artist)

Techniques of the self is an artistic research project focusing on the psychosocial and political dimensions of the construction of the self in everyday life. Various combinations of theory and practice of the visual arts and the humanities are explored during a series of workshops, in view of facilitating the construction of new instruments of self-awareness and eventually change by the participants themselves.

«Όλος ο κόσμος είναι μια σκηνή» Σαίξπηρ, Όπως αγαπάτε

Κύκλοι συναντήσεων προσέγγισης της θεατρικής τέχνης | Δεσποινα Σαραφείδου(ηθοποιός)

Για ηθοποιούς, σπουδαστές δραματικών σχολών, performers, αλλά και σε όσους επιθυμούσαν να καλλιεργήσουν τα εκφραστικά τους μέσα και να γνωρίσουν τη λειτουργία του ηθοποιού.

Οι συναντήσεις ολοκληρώθηκαν με παρουσίαση δουλειάς της ομάδας.

Πώς αντιμετωπίζω τον εαυτό μου ως εργαλείο τέχνης;

Πώς «σκηνοθετώ» τον εαυτό μου με ειλικρίνεια;

Πώς λειτουργώ ως σκηνική / καθημερινή παρουσία;

Πώς αλληλεπιδρώ με τον άλλο μέσα σε μια δυναμική ομάδας;

Πώς συσχετίζονται οι ρόλοι της ζωής με τους ρόλους επί σκηνής;

Μέσα από μια διαδικασία παιχνιδιού στοχεύαμε στην κατανόηση του εαυτού και του άλλου, στην επαφή με τον χώρο και τη διερεύνηση των ορίων, στην αναμέτρηση με την έκθεση και στην καλλιέργεια της εγρήγορσης και της εμπιστοσύνης.

Η προσέγγιση της υποκριτικής αντλεί από τις μεθόδους Vassiliev, Grotovski, R.A.D.A. κ.ά., ενώ εμπλουτίζεται με ασκήσεις σώματος και φωνής που περιλαμβάνουν τεχνικές contact improvisation, αυτοσχεδιασμού, σωματικού θεάτρου, αναπνοής και λόγου.

«Ανθρώπου πλάνητος η ψυχή μου» – η ποιητική του Σωτήρη Δημητρίου,

Εισηγήτρια: Δέσποινα Σαραφείδου

Η ματαίωση, η απόγνωση, η ζωογόνα ελπίδα, η λοξή σεξουαλικότητα, η μοναξιά, το χιούμορ, η εφήμερη συνεύρεση με τον άλλο, η αγάπη, η παρηγοριά. Δρόμοι και πλατείες, δέντρα, έξοδοι προς τη θάλασσα, ένας καφές το πρωί, ένα πρόσωπο στο τζάμι του λεωφορείου, ένα τυχαίο βλέμμα, δυο κουβέντες που λάμπουν και θερμαίνουν την καρδιά με την αλήθεια τους.

Μοναχικοί, ταλαιπωρημένοι, απελπισμένοι ή παράλογα αισιόδοξοι, αδύναμοι και τραυματισμένοι από τη ζωή οι ήρωες του Σ. Δημητρίου, με φόντο την Αθήνα ή την ελληνική επαρχία, προσφέρουν πλούσιο υλικό για τη θεατρική τους απόδοση.

Στον κύκλο αυτόν, με όχημα τα διηγήματα του Σωτήρη Δημητρίου, δουλέψαμε το  στέρεο, ελλειπτικό, συγκινητικό λόγο του, στοχεύοντας σε μια σκηνική παρουσίαση των αποσυνάγωγων, εξαιρετικά ζωντανών προσώπων που αναδύονται από την τόσο ιδιαίτερη, σκληρή και τρυφερή ταυτόχρονα, ματιά του.

¡Ισπανικά στο TWIXTlab

¡Μαθήματα γλώσσας και στοιχεία τέχνης του Ισπανόφωνου κόσμου!

με την Εύα Γιαννακοπούλου

Τα μαθήματα προτείνανε την εκμάθησης της Ισπανικής γλώσσας σε συνδυασμό με θεματικές ενότητες αφιερωμένες σε κομβικά και ίσως λιγότερο γνωστά καλλιτεχνικά ρεύματα της Ισπανίας και του Ισπανόφωνου κόσμου της Νοτίου Αμερικής.
Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, θα εξασκήσαμε τις γλωσσικές μας ικανότητες (ανάγνωση, γραφή, ακουστική κατανόηση και προφορική έκφραση), ενώ παράλληλα  αφιερώσαμε μέρος του μαθήματος σε προβολές, αναγνώσεις και ακούσματα που  μας φέρανε σε επαφή με τη σύγχρονη Ισπανόφωνη τέχνη.
Τι ακριβώς έκανε ο Almodóvar πριν γίνει γνωστός στο ευρύ κινηματογραφικό κοινό; Πώς χρησιμοποιούσε η Lygia Clark τα περίφημα «γυαλιά με αισθητήρες»; Ποιος τελικά ήταν ο μυστηριώδης Alberto Greco με τις αμέτρητες παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο και γιατί ένα βράδυ η νεαρή Marta Minujín καταστρέφει τα έργα της;
Αυτά είναι ορισμένα από τα θέματα που  αναλύσαμε κατά τη διάρκεια των συναντήσεων μας, προσεγγίζοντας ένα «γνωστό» όσο και «άγνωστο» σε εμάς πολιτισμό.

¡Hasta pronto!

Feldenkrais ATM® lesson

organized by Eve Ganeau

SPIRAL MOVEMENTS – A series of 6 lessons

Spirals are embedded in every level of our being, from our DNA to the structure of our bones, ligaments and muscles. A movement rarely happens on a single plan because most of the muscles in our body are organised to have fibres aligned in diagonals, which spiral around the joints to wrap the torso and the limbs from top to bottom.

This structure is the source of our power and agility, giving us the freedom to bend, twist, turn and rotate around our central axis or around any point in space. It is what powers all of our locomotor patterns, everything from crawling to swimming, walking, running and climbing. It is also what gives us stability, the ability to maintain an upright central axis, or to resist any forces which might bend or twist or turn us in some way that we don’t want.

With this series of 6 lessons, we learned to feel these spirals, take advantage of them in order to refine gestures of our everyday and find efficiency, pleasure and ease in movement.

“To make the impossible possible, the possible easy, and the easy elegant.“

Mosche Feldenkrais

Feldenkrais® group classes are known as Awareness Through Movement® (ATM®) lessons using slow, mindful movements to achieve powerful effects in terms of strength, flexibility, and holistic integration of body and mind. These lessons tie directly into functional movements of daily life, such as walking efficiently, safely lifting objects, and improving one’s posture in sitting or standing.

What are the benefits?

• Relief from tension and muscular pain
• Easier and fuller breathing
• Greater relaxation and well-being
• Improved performance in sport, dance, music and drama
• Greater ease in everyday activities
• Increased vitality

Lessons take place lying on the floor, or sometimes sitting. You will be guided through a sequence of movements that works like a physical riddle. Each new movement is repeated and explored, enabling you to become familiar with it, and to begin to play with unaccustomed movement relationships. By engaging your curiosity, gently and at your own rate, you learn to explore your internal sensation. You learn to use this awareness to release chronic patterns of tension and create new movement possibilities.

Performance Art Workshop

με την Βέρα Ιόνα Παπαδοπούλου

Τα τελευταία χρόνια εικαστικοί, video-καλλιτέχνες, συγγραφείς, μουσικοί, χορευτές και ηθοποιοί εμπλουτίζουν τις καλλιτεχνικές τους πρακτικές με στοιχεία από την τέχνη της performance. Η performance γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής σε μια εποχή ταχύτητας, άγχους και διαμεσολαβημένων σχέσεων και απευθύνεται όχι μόνο σε καλλιτέχνες αλλά και σε οποιονδήποτε επιθυμεί να προσεγγίσει με βιωματικό τρόπο τις υπαρξιακές και τις καλλιτεχνικές του αναζητήσεις.

Η μαθησιακή διαδικασία περιλαμβάνει εργασία με αντικείμενα, happening, τεχνικές λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας και σωματική έκφραση. Μέσα από την ομαδική συνεργασία και την ατομική δουλειά με τον κάθε συμμετέχοντα, στόχος είναι η έρευνα, η δημιουργικότητα και η ανάπτυξη της καλλιτεχνικής συνείδησης.

Ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί στη διαδικασία οργάνωσης μιας performance: ιδέα, προετοιμασία, ιδιαιτερότητα της εκτέλεσης, τεκμηρίωση της διαδικασίας. Τρόποι σύνθεσης στο live art (πλαίσιο/χώρος, χρώμα, φως, υλικά), ιδιαιτερότητα της πραγματοποίησης της performance σε εξωτερικό χώρο, σε γκαλερί, σε φεστιβάλ κ.α. Δημιουργία πρωτότυπων ατομικών και ομαδικών performances.

Το εργαστηρίο αποτελείται από τρία μέρη:

Θεωρία: Ιστορία/θεωρία και σημερινές πρακτικές της performance (Performance art, live art, video performance). Κατανόηση του είδους. Έρευνα και προσδιορισμός των ορίων της performance ως καλλιτεχνικό μέσο. Διαφορά της performance από τα υπόλοιπα είδη σύγχρονης τέχνης. Η performance σε συνδυασμό με την καθημερινή ζωή.

Πρακτική: Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ασκήσεις από την μέθοδο της Αμπράμοβιτς, μέθοδο του Τερζόπουλου, actor training, ασκήσεις αυτοσυγκέντρωσης, tantra και yoga.

Πρωτότυπα έργα των συμμετεχόντων: Σχεδιασμός portfolio και πειραματισμός σε διαφορετικά είδη της performance (long duration performance, ηχητικές performances, video performances, performances οδηγιών κ.α.). Έρευνα της προσωπικής έκφρασης στο πεδίο της performance, καθώς και δημιουργία ομαδικών performances.

Το εργαστήριο απευθύνεται σε καλλιτέχνες (εικαστικούς, ηθοποιούς, χορευτές, συγγραφείς, ποιητές, φωτογράφους, μουσικούς κ.α.). Παράλληλα, είναι ανοιχτό σε όποιον θέλει να δοκιμάσει και να ερευνήσει αυτό το είδος της τέχνης, να ανακαλύψει νέες πτυχές του εαυτού του και να αναπτύξει «εργαλεία» για την μετέπειτα προσωπική και καλλιτεχνική του πορεία.

Το εργαστήριο  ολοκληρώθηκε με ομαδική έκθεση των συμμετεχόντων. Οι συμμετέχοντες   παρουσιάσαν τα πρωτότυπα έργα τους, τα οποία  προεκύψαν κατά τη διάρκεια των συναντήσεων.

ENG

Performance Art Workshop

 Vera Iona Papadopoulou

In recent years, artists, writers, musicians, dancers and actors have enriched their artistic practices with elements of performance art. Performance becomes popular in an age of speed, stress and mediated relationships and is open not only to artists, but also to everyone who wants to experience his existential and artistic pursuits in an experiential way.

The workshop involves working with objects, happenings, verbal and nonverbal communication techniques and physical expression. Through teamwork and individual work with each participant, the goal is to research creativity and develop artistic consciousness.

Particular attention is given to the process: idea, preparation, specificity of execution, documentation. Ways of composition in live art (frame/ space, colour, light, materials). Performances in an open area, in galleries, festival etc. Creating original individual and group performances.

The workshop consists of three parts:

Theory: History/ theory and current practice of performance (Performance art, live art, video performance). Researching and defining the limits of performance as an artistic medium. Differences from other kinds of contemporary art. Combination performance with everyday life.

Practice: The program includes exercises by Abramovic’s method, Terzopoulos’s method, actor training, self-concentration exercises, tantra and yoga.

Participants’ projects: Portfolio and experimentation on different kinds of performance (long duration performance, audio performance, video performance, instruction performances, etc.) Researching personal expression in the field of performance, as well as creating group performances.

The workshop is open to artists and to anyone who wants to try and research this kind of art, discover new aspects of himself and develop “tools” for his later personal artistic career. The workshop ends with a group exhibition of participants. The participants will present their original projects, which will emerge during the workshop.