TWIXTlab seminar (SEMINart) is a “living” library including lectures, readings, screenings, discussions and more activities by the TWIXTlab team and guests. In these independent meetings we explore the relations between contemporary art, the humanities and social reality.
Το σεμινάριο του TWIXTLab (SEMINart) αποτελεί μια «ζωντανή» βιβλιοθήκη με ομιλίες, αναγνώσεις, προβολές, συζητήσεις και άλλες δραστηριότητες από την ομάδα του TWIXTlab και προσκεκλημένους. Σε αυτές τις αυτοτελείς συναντήσεις διερευνώνται οι σχέσεις σύγχρονης τέχνης, ανθρωπιστικών επιστημών και κοινωνικής πραγματικότητας.
November 2014
Questions on the relationship between contemporary art and social reality. | Ε. Rikou, I. Chaviara, S. Grigoriadou (TWIXTlab) |
The line between event and personal space | F. Guseti (artist / researcher)
Artistic radicalism and discomfort | K. Stafylakis (art / visual theorist)
Νοέμβριος 2014
Ερωτήματα γύρω από την σχέση σύγχρονης τέχνης και κοινωνικής πραγματικότητας.| Ε. Ρίκου, Η. Χαβιαρά, Σ. Γρηγοριάδου (TWIXTlab) |
Το όριο μεταξύ του γεγονότος και του προσωπικού χώρου | Φωτεινή Γουσέτη (εικαστικός/ερευνήτρια)
Τα τελευταία χρόνια η Φωτεινή Γουσέτη μελετά την κοινωνία των Καλαβρύτων χαρτογραφώντας τις διαφορετικές αφηγήσεις της ιστορίας, τις μνήμες και τις αντιλήψεις των κατοίκων. Με αυτό τον τρόπο επιχειρεί να καταλάβει πως διαμορφώνεται η συγκεκριμένη κοινωνία σήμερα, μέσα από το έντονα φορτισμένο παρελθόν της. Μέρος των αποτελεσμάτων αυτής της έρευνας αποδίδεται με εικαστικά μέσα. Κατά τη διάρκεια της πορείας αυτής, κάποιες ερωτήσεις τείνουν να επαναλαμβάνονται. Σε ποιους απευθύνονται, με ποιους όρους και πως μπορεί να γίνονται αντιληπτά από τους διαφορετικούς παραλήπτες τα αποτελέσματα μιας «κοινωνικά προσανατολισμένης» εικαστικής δουλειάς; Ποια η σχέση της πραγματικής ζωής και της τέχνης;Αυτά τα ερωτήματα θα τεθούν μέσα από την προαναφερθείσα έρευνα, αλλά και από αναφορές στην συζήτηση suggestions supported που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της 4ης Μπιενάλε της Αθήνας AGORA και ήταν συνεργασία της Γουσέτη με τον Πολιτιστικό-Λαογραφικό Σύλλογο Ταξιδευτές Πολιτισμού, καθώς και στο εικαστικό δρώμενο RENKONTO. Η κοινωνία αποτελεί το πεδίο έρευνας του έργου της Φωτεινής Γουσέτη. Μέρος της διαδικασίας που ακολουθεί είναι η μετατόπιση της υποκειμενικής οπτικής και η διερεύνηση του «άλλου», αμφισβητώντας συχνά τους κοινούς τόπους και τις δεδομένες αντιλήψεις. Υποστηρίζει ότι «η τέχνη είναι ένας τρόπος να ζούμε καλύτερα». Η Φωτεινή Γουσέτη σπούδασε στη σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Dutch Art Institute της Ολλανδίας. Παρακολούθησε σπουδές κοινωνικής ανθρωπολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Ζει και εργάζεται στο Ρόττερνταμ.
Ποιός αντιουμανισμός; καλλιτεχνικές και ακτιβίστικες πρακτικές στην Ελλάδα της κρίσης.
Ένα βασικό συστατικό αρκετών λόγων που μιλάνε για την αντίσταση στις πολιτικές και οικονομικές επιλογές της κρίσης είναι η αναπαράσταση διαφόρων στρωμάτων της ελληνικής κοινωνίας ως ενσαρκώσεις κάποιας διαχρονικής τάσης για «αντίσταση στην υποτέλεια», «αντίσταση στην αλλοτρίωση» και την «υποβάθμιση της ζωής». Οι λόγοι αυτοί διατύπωσαν έναν πρωτόλειο ουμανισμό που ισοπέδωσε αρκετά από τα κριτικά εργαλεία της κοινωνικής και πολιτικής επιστήμης. Μπορούν οι σύγχρονες μορφές κριτικής τέχνης και πολιτισμικού ακτιβισμού να προσφέρουν άλλα εργαλεία κατανόησης του ιστορικού momentum? Μέσα στο εγχώριο πεδίο της τέχνης αναδεικνύονται διαρκώς νέα παραδείγματα που αντιστέκονται στην αναπαράσταση της ελληνικής κοινωνίας ως φορέα κάποιας διαχρονικής ηθικής υπεροχής. Ο Κωστής Σταφυλάκης είναι θεωρητικός τέχνης και εικαστικός. Διδάσκει ως εντεταλμένος διδασκαλίας «Τέχνη βασισμένη στην έρευνα» στη ΜΟΚΕ της ΑΣΚΤ και «Τέχνη και οπτική επικοινωνία» στο Πανεπιστήμιο Πατρών.
December 2014
Baring the Past: Materialities of Civil Memory (screening/discussion) | K. Kalantzis (anthropologist). George Samantas (anthropologist)
Δεκέμβριος 2014
Ραβδοσκοπώντας το παρελθόν: υλικότητες μνήμης του εμφυλίου (προβολή ταινίας/συζήτηση) | Κ.Καλαντζής (ανθρωπολόγος), Γιώργος Σαμαντάς (ανθρωπολόγος)
Η παρουσίαση αφορά το εθνογραφικό φιλμ και διερευνά τις διάφορες προκλήσεις που απευθύνει αυτό στην ανθρωπολογία αλλά και τις σύνθετες πολιτισμικές δυναμικές που προκύπτουν κατά τη συνάντηση δημιουργών και υποκειμένων, αλλά και κατά το μοντάζ και την προβολή της ταινίας. Η συζήτηση θα επικεντρωθεί στο γύρισμα και την παραγωγή της ταινίας «Ραβδοσκοπώντας το Παρελθόν: Υλικότητες Μνήμης του Εμφυλίου» (Dowsing the Past: Materialities of Civil War Memories, 2014) η οποία εξετάζει ζητήματα μνήμης και υλικού πολιτισμού στη σύγχρονη Θεσσαλία. Οι βασικές παράμετροι γύρω από τις οποίες περιστρέφεται η ομιλία είναι οι τρόποι με τους οποίους η κάμερα και το μοντάζ παράγουν πολιτισμική ανάλυση, τα σύνθετα ζήτημα ηθικής της φιλμικής αναπαράστασης και τα ζήτημα υλικότητας του κινηματογραφικού μέσου αλλά και απόλαυσης του θεατή. Η παρουσίαση συνδιαλέγεται με βασικές θεωρήσεις περί ανθρωπολογίας και οπτικής αναπαράστασης και παράλληλα εξετάζει τις εθνογραφικές πυκνότητες, αμφισημίες αλλά και το γέλιο και τις αμηχανίες που προέκυψαν κατά τη δημιουργία του «Ραβδοσκοπώντας το Παρελθόν». Στην παρουσίαση θα προβληθούν οπτικά και ηχητικά αποσπάσματα από την εθνογραφική έρευνα καθώς και από την ίδια την ταινία.
January 2015
Temporary Academy of Arts (PΑΤ). | Elpida Karaba (curator/art theorist)
Repetition and arrhythmia | Nina Pappa (artist)
Ιανουάριος 2015
Προσωρινή Ακαδημία Τεχνών (Π.Α.Τ).| Ελπίδα Καραμπά (επιμελήτρια/ θεωρητικός τέχνης):
Η Π.Α.Τ είναι μια κινούμενη ακαδημία τεχνών και ένα καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Σε κάθε επιχείρησή της η Ακαδημία δοκιμάζει διαφορετικά, ανταγωνιστικά μεταξύ τους εκπαιδευτικά, καλλιτεχνικά και κοινωνικά μοντέλα. Με αφορμή τη πρόσφατη δράση της Π.Α.Τ στο δήμο Περιστερίου, την περίοδο Σεπτέμβρη-Οκτώβρη 2014, που πραγματοποιήθηκε με την στήριξη του οργανισμού ΝΕΟΝ, η συζήτηση θα επικεντρωθεί στο παρόν και το μέλλον της Π.Α.Τ και γενικότερα των εκπαιδευτικών καλλιτεχνικών εγχειρημάτων.
H Ελπίδα Καραμπά είναι επιμελήτρια και θεωρητικός τέχνης. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται σε αρχειακές και ερευνητικές καλλιτεχνικές πρακτικές καθώς και σε ακτιβιστικές και επιτελεστικές μορφές τέχνης.
Επανάληψη και αρρυθμία | Νίνα Παππά (εικαστικός).
Το στοιχείο του χρόνου στην επιτόπια έρευνα. Η παρατήρηση ρυθμών και επαναλήψεων στην καλλιτεχνική πρακτική.
February 2015
Topographies of Memory: Photography; Individual and Collective Identity | P. Petsini (Photography Theorist / Photographer)
Another world is herе | Katerina Apostolopoulou and Antonis Theodoridis (Caravan Project)
The Role of Contemporary Art in the Dialogue between Antiquity and the (Greek) Present | E. Yialouri (Social Anthropology / Archaeology)
Τοπογραφίες της μνήμης: Φωτογραφία, ατομική και συλλογική ταυτότητα | Π. Πετσίνη (Θεωρητικός της φωτογραφίας/φωτογράφος)
Ένας άλλος κόσμος είναι εδώ | Κατερίνα Αποστολοπούλου και Αντώνης Θεοδωρίδης (Caravan Project)
Ο Ρόλος της Σύγχρονης Τέχνης στο Διάλογο της Αρχαιότητας με το (ελληνικό) Παρόν | Ε. Γιαλούρη (κοινωνική ανθρωπολογία/ αρχαιολογία)
Απολογισμός του workshop “Αρχαιολογία, Ανθρωπολογία και Σύγχρονη Τέχνη” που έλαβε χώρα στο πλαίσιο των Αρχαιολογικών Διαλόγων. Στη συζήτηση συμμετέχουν οι Σοφία Γρηγοριάδου, Βάσκο Δήμου, Δέσποινα Ζευκιλή, Κωστής Καλαντζής, Ευαγγελία Λεδάκη, Νατάσα Μπιζά, Ελπίδα Ρίκου, Πάνος Σκλαβενίτης, Κωστής Σταφυλάκης, Ηώ Χαβιαρά.
Η Ελεάνα Γιαλούρη είναι πτυχιούχος του Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Παν/μίου της Κρήτης. Συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στη Μουσειολογία στο Πανεπιστήμιο του Cambridge (Μaster of Philosophy), ενώ έλαβε τον τίτλο της Διδάκτορος στην Κοινωνική Ανθρωπολογία από το Παν/μιο University College London. Πραγματοποίησε μεταδιδακτορική έρευνα στο Παν/μιο του Princeton στην Αμερική. Δίδαξε Κοινωνική Ανθρωπολογία ως επισκέπτρια καθηγήτρια (visiting lecturer) στο Παν/μιο Westminster του Λονδίνου και ως λέκτορας (lecturer) στο University College London. Σήμερα διδάσκει ως επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Ανθρωπολογίας του Παντείου Παν/μίου. Τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα, η διδασκαλία και οι δημοσιεύσεις της σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους αφορούν τα παρακάτω ζητήματα: Θεωρίες του Υλικού πολιτισμού, Πολιτισμική κληρονομιά και οι πολιτικές της μνήμης και της λήθης, Ανθρωπολογία του Χώρου, Ανθρωπολογία και Τέχνη, Ανθρωπολογία και Αρχαιολογία.
March 2015
[Neo-] Avant-gardes and the Demand for Modernization and Democratization: Art Groups and Collectives in Greece Before the Dictatorship and during the Political Changeover | E. Hamalides (art history)
Μάρτιος 2015
[Νεο-]Πρωτοπορίες και το αίτημα του εκμοντερνισμού και εκδημοκρατισμού: καλλιτεχνικές ομάδες και συλλογικότητες στην Ελλάδα πριν τη δικτατορία και κατά τη Μεταπολίτευση | Έ. Χαμαλίδη (ιστορία τέχνης)
Η παρούσα εισήγηση επιχειρεί να προσεγγίσει συγκριτικά τη σχέση πρωτοποριών και κοινωνικο-πολιτικής παρέμβασης στην Ελλάδα κατά την περίοδο που εγκαινιάζεται με τη Μεταπολίτευση, και εκβάλει στην τρέχουσα κρίση. Ειδικότερα, επιχειρείται να διατυπωθούν κάποιες υποθέσεις εργασίας βασισμένες σε μια πρώτη συγκριτική μελέτη των καλλιτεχνικών ομάδων και συλλογικοτήτων του 1960 και του 1970 από τη μια μεριά, και του 2000 μέχρι σήμερα. Η συμπερίληψη της δεκαετίας του 1960 βασίζεται στην παρατήρηση, ότι τα “Long Sixties” συνιστούν τη βάση για τα αιτήματα του 1970, ενώ γονιμοποιούν και τις σύγχρονες αναζητήσεις. Προτείνεται, λοιπόν, α) η εξέταση της χρήσης πρωτοποριακών στρατηγικών από τη σύγχρονη ελληνική τέχνη ως ‘μετάφραση’ στο πλαίσιο του ελληνικού κοινωνικο-πολιτικού συγκείμενου του 1960 και 1970, β) η διερεύνηση του μετασχηματισμού των αιτημάτων, των στρατηγικών, καθώς και της σχέσης με το κράτος, τους θεσμούς και την αγορά από την πρώτη περίοδο στην παρούσα ιστορική συγκυρία.
April 2015
Memorandum | J. Argiriou (choreographer / trans media artist)
Απρίλιος 2015
Memorandum | Τ. Αργυρίου (χορογράφος / trans media artist)
Η Τζένη Αργυρίου είναι χορογράφος και trans media artist. Γεννήθηκε στην Καβάλα και αποφοίτησε από την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης. Με υποτροφία του ιδρύματος Ωνάση συνέχισε τις σπουδές της στη Νέα Υόρκη όπου συνεργάστηκε με καλλιτέχνες όπως οι Chamecki Lerner, Maria Hassabi, Yin Mei, Jeremy Wade. Από το 2003 είναι ιδρυτικό μέλος της amorphy.org που αποτελεί μία πλατφόρμα συνεργασίας καλλιτεχνών από διαφορετικές μορφές τέχνης. Το έργο της ισορροπεί μεταξύ παραστατικών τεχνών και media art, καθώς η σχέση αναμεσα στην τέχνη, την τεχνολογία, τον άνθρωπο και την κοινωνία είναι τα θέματα που την απασχολούν. Συνήθως ακολουθεί μια σπονδυλωτή διαδικασία ανάπτυξης με εργαστήρια, συνεντεύξεις και άλλες ανοιχτές στο κοινό δραστηριότητες. Την τελευταία δεκαετία δημιουργεί και επιμελείται παραστάσεις, εγκαταστάσεις, και site-specific δρώμενα με την συμμετοχή του κοινού. Έχει συνεργαστει με καλλιτέχνες όπως οι Βασίλης Γεροδήμος, Miguel Pereira, Ash Bulayev, Miguel Angeles Melgares, Ευριπίδης Λάσκαρίδης, Λίλα Σωτηρίου. H δουλειά της έχει παρουσιαστεί σε Έλλάδα, Γερμανία, Γαλλία, Βουλγαρία, Ολλανδία, Πορτογαλία και Νέα Υόρκη.
Στο πλαίσιο του SEMINart μίλησε για το τελευταίο της πρότζεκτ με τίτλο Memorandum (2011- ongoing) κάνοντας μία απόπειρα να παρουσιάσει τη σπονδυλωτή ερευνητική διαδικασία που ακολούθησε (εργαστήρια, residency, συνεντεύξεις και άλλες ανοιχτές στο κοινό δραστηριότητες) και τον τρόπο με τον οποίο αυτή επηρέασε και οδήγησε στη δημιουργία των επιμέρους έργων.
May 2015
Graffiti, street art and interventions in urban public space | P. Karathanassis (Social Anthropology)
Exit through the giftshop (Banksy, 2010) | I. Caviarа (artist, TWIXTlab)
Screening, discussion
Μάιος 2015
Γκραφίτι, τέχνη του δρόμου και παρεμβάσεις στον αστικό δημόσιο χώρο | Π. Καραθανάσης (κοινωνική ανθρωπολογία)
Exit through the giftshop (Banksy, 2010) | Η. Χαβιαρά (εικαστικός, TWIXTlab)
Προβολή ταινίας, συζήτηση